Written by 6:27 am Mevzuatlar ve Yönetmelikler

Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi Teşkilat Yapısı ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmelik

ENERJİ PİYASALARI İŞLETME ANONİM ŞİRKETİ TEŞKİLAT YAPISI VE ÇALIŞMA ESASLARI HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
MADDE 1 -(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketinin yürüteceği faaliyetlerin zamanında ve gerektiği şekilde
yerine getirilmesine ve organizasyon yapısı ile birimlerinin görev ve yetki alanlarının belirlenmesine ve birimler arasında koordinasyonun sağlanmasına
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 -(1) Bu Yönetmelik, Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketinin görev, yetki ve sorumlulukları ile teşkilat yapısı ve çalışma usul ve
esaslarını düzenler.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14 Mart 2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 11 incimaddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Esas sözleşme: Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi Esas Sözleşmesini,
c) Gün içi piyasası: Dengeleme ve uzlaştırma işlemlerini düzenleyen ilgili mevzuatta tanımlanan piyasa katılımcılarının gün içi piyasası kapı
kapanış saatine kadar portföylerini dengelemelerine ve/veya elektrik ticareti yapabilmelerine imkân tanıyan ve Piyasa İşletmecisi tarafından işletilen
organize toptan elektrik piyasasını,
ç) Gün öncesi piyasası: Bir gün sonrası teslim edilecek uzlaştırma dönemi bazında elektrik enerjisi ve/veya kapasitesi alış-satış işlemleri için
kurulan ve Piyasa İşletmecisi tarafından işletilen organize toptan elektrik piyasasını,
d) İŞKUR: Türkiye İş Kurumunu,
e) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
f) Merkezi uzlaştırma kuruluşu: Piyasa katılımcıları arasındaki ilgili yönetmelikle belirlenecek olan mali işlemleri yürütmek üzere kullanılan,
6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezî takas kuruluşu olarak kurulan kuruluşu,
g ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Organize toptan elektrik piyasaları: Elektrik enerjisi, kapasitesi veya perakende alış satışının
gerçekleştirildiği ve piyasa işletim lisansına sahip merkezî bir aracı tüzel kişilik tarafından organize edilip işletilen gün öncesi piyasası, gün içi piyasası ve
ileri tarihli fiziksel teslimat gerektiren diğer elektrik piyasaları ile sermaye piyasası aracı niteliğindeki standardize edilmiş elektrik sözleşmelerinin ve
dayanağı elektrik enerjisi ve/veya kapasitesi olan türev ürünlerin işlem gördüğü ve Borsa İstanbul Anonim Şirketi tarafından işletilen piyasaları ve
Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi tarafından organize edilip işletilen dengeleme güç piyasası ve yan hizmetler piyasası gibielektrik piyasalarını,
ğ ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim faaliyeti: Organize toptan elektrik piyasaları, diğer enerji piyasaları, YEK-G sistemi ve
organize YEK-G piyasasının işletilmesi ve bu piyasalarda gerçekleştirilen faaliyetlerin mali uzlaştırma işlemleri ile söz konusu faaliyetlere ilişkin diğer
mali işlemleri,
h ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa katılımcısı: 14/4/2009 tarihli ve 27200 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası
Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliğinde tanımlanan lisans sahibi tüzel kişiler ile bu tüzel kişiler için oluşturulan farklı kategorileri, 14/11/2020 tarihli ve
31304 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti BelgesiYönetmeliğinde tanımlanan organize YEKG piyasasına katılan lisans sahibi tüzel kişileri ve 31/3/2017 tarihli ve 30024 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Toptan Doğal Gaz Satış
Piyasası Yönetmeliğinde tanımlanan lisans sahibi tüzel kişileri,
ı) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
i) (Mülga:RG-4/3/2021-31413)
j) Şirket: Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketini,
k) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
l) Türk Ticaret Kanunu: 13 Ocak 2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununu,
m) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Uzlaştırma: Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği ile Organize Toptan Doğal Gaz Satış
PiyasasıYönetmeliğinde tanımlanan dengeleme mekanizmasından ve/veya enerji dengesizliğinden ve Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak
Garanti Belgesi Yönetmeliği uyarınca işletilen YEK-G sistemi ile organize YEK-G piyasasından doğan alacak ve borç miktarlarının hesaplanması ve
ilgilialacak-borç bildirimlerinin hazırlanması işlemlerini,
n) (Ek:RG-4/3/2021-31413) BOTAŞ: Boru Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketini,
o) (Ek:RG-4/3/2021-31413) Diğer enerji piyasaları: Piyasa işletim lisansı kapsamı dışında kalmakla birlikte Kurum tarafından işletilmesine izin
verilen diğer enerji piyasalarını,
ö) (Ek:RG-4/3/2021-31413) Organize YEK-G piyasası: Piyasa İşletmecisi tarafından organize edilip işletilen ve YEK-G belgesinin piyasa
katılımcılarıarasında alış-satışının gerçekleştirildiği piyasayı,
p) (Ek:RG-4/3/2021-31413) Organize toptan doğal gaz satış piyasası: Doğal gaz sisteminden yararlanan lisans sahiplerince doğal gazın alımsatımının ve dengeleme işlemlerinin yapıldığı piyasalar, ileri tarihli fiziksel teslimat gerektiren doğal gaz piyasaları ve Kurul tarafından belirlenen diğer
doğal gaz piyasası işlemlerinin gerçekleştirildiği, Kurul tarafından düzenlenen piyasayı,
r ) (Ek:RG-4/3/2021-31413) YEK-G sistemi: Elektrik Piyasasında Yenilenebilir Enerji Kaynak Garanti Belgesi Yönetmeliği kapsamında
oluşturulacak sisteme kayıtlı üretim tesislerinde üretilen elektrik enerjisi için YEK-G belgesinin ihraç edilmesini, transferini, tüketiciler lehine itfa
edilmesini, ilga veya iptal işlemlerini içeren ve Piyasa İşletmecisi tarafından yönetilen sistemi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Kurul ve Yönetim Kurulu
Genel Kurulun yapısı
MADDE 5 – (1) Şirketin en üst karar organı olan Genel Kurul, pay sahiplerinden oluşur.
(2) Pay sahipleri Şirket işlerine ilişkin haklarını, kanuni istisnalar saklı kalmak kaydıyla, Genel Kurulda kullanırlar.
(3) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Genel Kurul Türk Ticaret Kanununda ve Esas Sözleşmede açıkça öngörülmüş bulunan hallerde karar alır.
Yönetim Kurulunun yapısı
MADDE 6 -(1) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Şirketin temsil ve idaresi, Türk Ticaret Kanunu ve Esas Sözleşme hükümleri çerçevesinde
Genel Kurul tarafından seçilecek 7 (yedi) üyeden oluşan Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.
(2) Yönetim Kurulu Başkanı, 3 yılda bir Genel Kurul tarafından seçilir. Yönetim Kurulu, Esas Sözleşme hükümleri uyarınca üyeleri arasından
Yönetim Kurulu başkanı bulunmadığızamanlarda ona vekâlet etmek üzere,en az bir başkan vekiliseçer.
Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Yönetim Kurulu, Türk Ticaret Kanunu ve Esas Sözleşme uyarınca Genel Kurulun yetkisinde
bırakılmış bulunanlar dışında, Şirketin faaliyetlerini gerçekleştirilmesi için gerekli olan her çeşit iş ve işlemler hakkında karar almaya yetkilidir.
(2) (Değişik birinci cümle:RG-4/3/2021-31413)Yönetim Kurulunun Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri uyarınca devredilemez ve
vazgeçilemez görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketi üst düzeyde yönetmek ve bunlarla ilgili talimatlar vermek.
b) Şirket yönetim teşkilatını belirlemek.
c) Muhasebe, finans denetimi ve Şirketin yönetiminin gerektirdiği ölçüde, finansal planlama için gerekli düzeni kurmak.
ç) Müdürleri ve aynı işleve sahip kişiler ile imza yetkisini haiz bulunanlarıatamak ve görevden almak.
d) Yönetimle görevli kişilerin, özellikle mevzuata, bu Yönetmeliğe, Esas Sözleşmeye, Şirketin iç yönergelerine ve Yönetim Kurulunun yazılı
talimatlarına uygun hareket edip etmediklerinin üst gözetimini yapmak.
e) Pay, Yönetim Kurulu karar ve Genel Kurul toplantı ve müzakere defterlerini tutmak, yıllık faaliyet raporunu ve kurumsal yönetim
açıklamasını düzenlemek ve Genel Kurula sunmak, Genel Kurul toplantılarını hazırlamak ve Genel Kurul kararlarını yürütmek,
f) Borca batıklık durumunun varlığında mahkemeye bildirimde bulunmak.
(3) Yönetim Kurulu işbu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen devredilemez ve vazgeçilemez görev ve yetkilerine ek olarak, aşağıda belirtilen
hususlara ilişkin de görev ve yetki devrinde bulunamaz:
a) Stratejik plânı ve yıllık bütçeyi onaylamak.
b) İşbu maddenin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilenler hariç, Yönetim Kurulu faaliyetleri kapsamındaki işlerin bir bölümünü devretmek.
c) Garanti, kefalet veya teminat vermek.
ç ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413)2/11/2013 tarihli ve 28809 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği
hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla Şirketin varlıkları üzerinde rehin veya ipotek tesis etmek.
d) Şirketin Yönetim Kurulu tarafından belirlenen eşik tutarı aşan veya eşdeğer nitelikte sabit ve maddi varlıkları üzerinde tasarrufta bulunmak
veya anılan tutarın üzerinde yatırım yapmak, Şirketin varlıklarının tasfiyesi için prosedür oluşturulması hakkında teklifte bulunmak, Şirketin feshi ve
tasfiyesi için Genel Kurula teklif götürmek.
e) 14/03/2013 tarih ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, birleşme ve bölünme için Genel Kurula teklif
götürmek.
f) Birleşme ve bölünme işlemi gerçekleşmeden önce Kurum onayıalmak.
g) Ana faaliyet konularıyla sınırlı olmak üzere, başka bir şirketin pay senedinin veya ortaklık payının veya varlıklarının büyük kısmını satın
almak, ortak girişim veya işbirliğisözleşmesi yapılması için Genel Kurula teklif götürmek.
ğ) Genel Kurula sermaye artırımı veya azaltılması kararını önermek.
h) Genel Kurula payların birleştirilmesi, toplanması veya bölünmesine ilişkin önerisunmak.
ı) Esas Sözleşmede herhangi bir değişiklik yapılmasına dair Genel Kurula önerisunmak.
i) Genelmüdürü, direktörleri ve hukuk müşaviriniatamak ve görevden almak.
j) Şirketi Yönetim Kurulu tarafından belirlenen eşik tutarı aşan şekilde taahhüt altına sokacak herhangi bir hizmet veya danışmanlık
sözleşmesine dahiletmek veya değiştirilmesine karar vermek.
k ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413)Piyasa işletim lisansı kapsamında yer alan enerji piyasaları ile işletilen diğer enerji piyasaları ve organize
YEK-G piyasasında ticarete konu olacak yeni ürün ihdas edilmesine dair kararları Kurum onayına sunmak.
l) Piyasa işletimi ve mali uzlaştırma faaliyetlerinin yürütülmesi için kullanılacak olan bilgi sistemleri kapsamında yazılım ve donanımın seçilmesi
veya mevcut sistemlerin değiştirilmesine karar vermek.
m) Bu fıkranın d ve j bendinde belirlenen eşik tutarları belirlemek.
n) Bir ya da birden fazla enerji piyasası ile piyasa birleşme kararıalarak bu kararı Kurum onayına sunmak.
o) Bakanlıkça uygun görülmesi hâlinde, yabancı piyasa işletmecilerine ortak olmak, bu piyasa işletmecileriyle yapılacak tüm işbirliği
anlaşmalarına ilişkin kararları vermek, işbirliğini gerçekleştirmek.
ö) Piyasa işletim tarifelerini hazırlayarak Kuruma sunmak.
p) Merkezî uzlaştırma kuruluşu tarafından piyasada faaliyet gösteren tüzel kişilere verilecek hizmetlerin karşılığında merkezî uzlaştırma
kuruluşuna ödenecek bedeli onaylamak.
(4) (Değişik birinci cümle:RG-4/3/2021-31413)Yönetim Kurulunun Esas Sözleşme ve Türk Ticaret Kanunu hükümleri çerçevesinde, bu
maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan devredilemez ve vazgeçilemez görev ve yetkileri hariç olmak üzere başlıca görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketin değerlerini ve etik kurallarını belirlemek.
b) Şirkete ilişkin iç yönerge ve işleyiş prosedürlerini onaylamak ve yürürlüğe koymak.
c) Şirketin karşı karşıya bulunduğu risklerin yönetimine ilişkin strateji ve politikalara karar vermek, risklerin etkin bir şekilde yönetilmesi için
gerekli önlemlerialmak.
ç) Şirketin yatırım planını onaylamak.
d) Mali raporların anlaşılır, şeffaf ve güvenilir olmasını temin etmek üzere gözetim faaliyeti gerçekleştirmek.
e) Periyodik bütçe gerçekleşme raporlarını inceleyerek gerekli tedbirlerin alınmasınısağlamak.
f) Şirketin finansal tablolarını kâr dağıtımına ilişkin önerisiyle birlikte Genel Kurula sunmak.
g) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa Gözetim Direktörünün önerisi doğrultusunda, piyasa gözetim faaliyetlerinin etkin ve verimli şekilde
gerçekleştirilmesinisağlamak üzere piyasa gözetim sistemlerinin alınmasına veya geliştirilmesine karar vermek.
ğ ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413)Piyasa işletim lisansı kapsamında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve
organize YEK-G piyasasına ilişkin hazırlanan usul ve esasları veya yapılacak güncellemeleri Kurum onayına sunmak.
h) Piyasanın gelişimi doğrultusunda yeni organize toptan enerji piyasaları kurulmasına yönelik Kuruma gerekli lisans başvurusunda bulunmak.
ı) Tüm çalışanların özlük haklarına, tazminat, ayni ve nakdi imkânlarına, ikramiye ve her türlü sosyal hak ve yardımlarına ilişkin düzenlemeleri
karara bağlamak.
i) Çalışanların görev tanımları, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını ve temsil ve imza yetkisınırlarını belirlemek,çalışan sayısını
kesinleştirmek.
j) (Mülga:RG-4/3/2021-31413)
k) Kurulacak komitelerin üyelerini seçmek, bunların seçilmelerine ve çalışmasına ilişkin kriterler ile usul ve esasları belirlemek, faaliyetlerini
devamlı olarak denetlemek.
l) Büro ve temsilcilik açılması ve kapatılması da dahil olmak üzere teşkilat yapısına, yönetimin devrine ilişkin esasları belirlemek.
m) Genel Kurulun çalışma esas ve usullerine ilişkin kuralları içeren iç yönerge hazırlamak.
n) Bağımsız dış denetim kuruluşunun seçimi konusunda Genel Kurula önerisunmak.
o) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa gözetim faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin olarak mevzuat önerilerini Kuruma sunmak.
ö) (Ek:RG-4/3/2021-31413) Piyasa Gözetim Direktörünün hazırladığı raporları incelemek ve gerekli önlemlerialmak.
(5) Yönetim Kurulu alacağı bir karar ile devredilemez ve vazgeçilemez görev ve yetkileri dışındaki görev ve yetkilerinin tümünü veya bir kısmını
Şirket faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdüre devredebilir.
(6) (Mülga:RG-4/3/2021-31413)
(7) Yönetim Kurulu Şirket Esas Sözleşmesi ile kendisine verilen diğer görev ve yetkileri yerine getirmekle yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Komiteler ve Görevleri
Komitelerin kurulması
MADDE 8 -(1) Yönetim Kurulu, bu Yönetmelikte düzenlenenlerle sınırlı olmamak kaydıyla, çalışmalarını etkin ve verimli bir şekilde
yürütebilmek, görev ve sorumluluklarını sağlıklı olarak yerine getirebilmek amacıyla kendisine bağlı olarak faaliyet gösterecek komiteler kurabilir. Bu
komitelerin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları, ilgilimevzuat hükümlerine uygun bir şekilde Yönetim Kurulunca belirlenir.
Denetim ve Uyum Komitesi
MADDE 9 – (1) Denetim ve Uyum Komitesi 3 (üç) Yönetim Kurulu üyesinden oluşur. Komite üyeleriarasından bir başkan seçer.
(2) Denetim ve Uyum Komitesinin görev ve yetkilerişunlardır:
a) Yönetim Kurulunun belirleyeceği Şirket değerlerine ve etik kurallara uyumu izlemek.
b) Şirket faaliyetlerinin tümünün ilgilimevzuata uygun yürütülmesini izlemek.
c) Muhasebe sisteminin uygulama etkinliğini ve verimliliğini izlemek.
ç) Mali raporların anlaşılır, şeffaf ve güvenilir olması konusunda Yönetim Kurulu tarafından gerçekleştirilen gözetime yardımcı olmak.
d) Bağımsız denetim faaliyetlerini gözetmek ve bağımsız dış denetim kuruluşunun seçimi için önerisunmak.
e) (Mülga:RG-27/6/2015-29399)
f) İç denetim sonuçlarına ilişkin aksiyonların alınıp alınmadığını takip etmek, iç kontrol sisteminin işlerliğini değerlendirmek ve gerekli tedbirleri
Yönetim Kuruluna sunmak.
Riskin Erken Saptanması Komitesi
MADDE 10 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-27/6/2015-29399)
(1) Riskin Erken Saptanması Komitesi, 3 (üç) Yönetim Kurulu üyesinden oluşur. Komite, üyeleriarasından bir başkan seçer.
(2) Riskin Erken Saptanması Komitesinin görev ve yetkilerişunlardır:
a) Risk yönetim stratejileri ve politikaları konusunda Yönetim Kuruluna öneride bulunmak,
b) Yönetim Kurulu tarafından kabuledilen stratejiler ve politikalar çerçevesinde risk yönetim uygulama esaslarının belirlenmesini ve risk yönetim
mekanizmalarının kurulmasınısağlamak üzere öneriler geliştirmek,
c) Risk yönetimi mekanizmalarının etkinliği ve işlevselliği hakkında değerlendirme yapmak ve gerekli konuların işlevsel bir risk izleme sistemiyle
Yönetim Kuruluna aktarılmasınısağlamak,
ç) Şirket hedeflerine ulaşmayıetkileyebilecek risk unsurlarınıetki ve olasılığa göre değerlendirerek Yönetim Kuruluna raporlamak.
Piyasa İzleme Komitesi
MADDE 11 – (Mülga:RG-4/3/2021-31413)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Genel Müdür
Genel Müdürün nitelikleri ve çalışma yasağı
MADDE 12 – (1) Genel Müdürde, Yönetim Kurulu üyeleri için Esas Sözleşmede belirlenen atanma şartlarıaranır.
(2) (Değişik:RG-17/10/2018-30568) Genel Müdür, kamu sermayeli veya kamu iştiraki olan doğrudan piyasa faaliyetleri ile ilgisi olmayan
şirketlerde yönetim kurulu üyesi olarak görev alabilir, bunun dışında görevisüresince özel bir kanuna dayanmadıkça kamu ya da özel kuruluşlarda hiçbir
görev alamaz,elektrik ve doğal gaz piyasasında lisans sahibişirketlerde pay sahibi olamaz.
Genel Müdürün görev ve yetkileri
MADDE 13 – (1) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Genel Müdür, Şirketi Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda ve Türk
Ticaret Kanunu, Elektrik Piyasası Kanunu ve diğer ilgilimevzuat ile Esas Sözleşme hükümleriçerçevesinde özen ve basiretle yönetmekle yükümlüdür.
(2) Yönetim Kurulu devredilemez ve vazgeçilemez görev ve yetkileri dışındakiaşağıda listelenen görev ve yetkilerini Genel Müdüre devredebilir:
a) Stratejik plan taslağını değerlendirerek Yönetim Kurulu onayına sunmak.
b) Yönetim Kurulu tarafından belirlenen stratejiler doğrultusunda uygulanacak olan Şirket politikalarına karar vermek.
c) Şirkete ilişkin iç yönerge ve işleyiş prosedürlerinin taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak.
ç) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasına ilişkin hazırlanan veya güncellenen usul ve esasları değerlendirerek Yönetim Kuruluna sunmak.
d) Piyasanın gelişimi doğrultusunda yeni organize toptan enerji piyasaları kurulmasına yönelik olarak yapılan çalışmaları koordine etmek ve
Yönetim Kuruluna sunmak.
e) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasında yeni ürünleri ve işlemleri değerlendirerek Yönetim Kuruluna sunmak.
f ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasındaki işlemlerin yürütülmesini sağlamak amacıyla gerekli bilgi teknolojileri sistemlerinin alınması, geliştirilmesi, kullanımdan kaldırılması
veya değiştirilmesini Yönetim Kurulu onayına sunmak.
g) Şirketin yabancı piyasa işletmecileriyle yapacağı işbirliklerine ilişkin yürütülen çalışmaları ve önerileri değerlendirerek Yönetim Kuruluna
sunmak.
ğ) Bir ya da birden fazla enerji piyasası ile piyasa birleşmesiçalışmalarını değerlendirerek Yönetim Kuruluna sunmak.
h ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasası kapsamındaki faaliyetlere ilişkin hizmet satın alımlarını gerçekleştirmek.
ı) Piyasa işletim tarifesiçalışmalarını Yönetim Kuruluna sunmak.
i) Merkezî uzlaştırma kuruluşu tarafından piyasada faaliyet gösteren tüzel kişilere verilecek hizmetlerin karşılığında merkezî uzlaştırma
kuruluşuna ödenecek bedeli Yönetim Kuruluna sunmak.
j ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa gözetim raporlarını incelemek ve bunlar doğrultusunda ilgili mevzuat ve Şirket ile piyasa
katılımcılarıarasında imzalanan anlaşmalar uyarınca gereken önlemlerin alınmasınısağlamak.
k) Piyasa katılımcısı başvurularını onaylamak, piyasa katılım anlaşmaları ve ilgili mevzuat çerçevesinde gerektiğinde işletilen piyasalarda işlem
yapma izinlerinin geçici veya sürekli iptaline karar vermek.
l) Şirketin bütçesini oluşturmak, gelir kalemlerinin içerik ve zamanlamalarına karar vermek ve Yönetim Kurulu onayına sunmak.
m) Periyodik bütçe gerçekleşme raporlarını inceleyerek gerekli tedbirlerialmak.
n) Yatırım planını Yönetim Kuruluna sunmak ve onaylanan plan doğrultusunda gerekli yatırımları gerçekleştirmek.
o) Tespit edilen finansal risklerin önlenmesi için gerekli tedbirleri uygulamaya koymak.
ö) Yetkisi dahilindeki satın alma kararlarını sonuçlandırmak; Şirketin üçüncü taraflarla olan alacakları, hakları ve borçları hakkındaki işlemlere
karar vermek.
p) Şirket içindeki bilgiakışı ve raporlama ilişkilerini belirlemek ve akışın bu doğrultuda gerçekleşmesinisağlamak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet Birimleri ve Görevleri
Hizmet birimleri ve görevleri
MADDE 14 –(Başlığı ile birlikte değişik:RG-27/6/2015-29399)
(1) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Şirketin hizmet birimlerişunlardır:
a) Piyasa Operasyonları Direktörlüğü.
b) Strateji Geliştirme Direktörlüğü.
c) Bilgi Teknolojileri Direktörlüğü.
ç) İç Kontrol ve Risk Yönetimi Direktörlüğü.
d) Finans ve Destek Hizmetleri Direktörlüğü.
e) Piyasa Gözetim Direktörlüğü.
f) Hukuk Müşavirliği.
(2) Hizmet birimleri; Yönetim Kurulu tarafından belirlenen Şirket politikalarına,Yönetim Kurulu tarafından yürürlüğe konan iç yönerge ve işleyiş
prosedürlerine ve ilgilimevzuata uygun olarak faaliyet göstermekle yükümlüdür.
(3) Hizmet birimleri, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen görev tanımları, yetki ve sorumluluklar, çalışma usul ve esasları, bilgi akışı ve
raporlama kuralları, temsil ve imza yetkisınırları doğrultusunda çalışmakla yükümlüdür.
Direktörler
MADDE 15 -(1) (Değişik:RG-27/6/2015-29399)Direktörler Genel Müdüre karşı sorumludur. Şu kadar ki İç Kontrol ve Risk Yönetimi
Direktörü (Ek ibare:RG-4/3/2021-31413)ve Piyasa Gözetim Direktörüfaaliyetleri bakımından Yönetim Kuruluna ve Yönetim Kurulu bünyesinde
oluşturulan komitelere karşı, idari bakımdan Genel Müdüre karşı sorumludur. Genel Müdür, Şirketi yönetirken öngördüğü iş ve ihtiyaçlar çerçevesinde
Direktörler arasında yetki ve sorumluluk devrederek görevlendirme yapabilir.
(2) Genel Müdür, bulunmadığızamanlarda kendisine vekâlet etmek üzere bir Direktörü görevlendirir.
Piyasa Operasyonları Direktörlüğü
MADDE 16 – (1) Piyasa Operasyonları Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Piyasa Katılım Anlaşmaları ve ilgili mevzuat çerçevesinde gerektiğinde işletilen piyasalarda işlem yapma izinlerinin geçici veya sürekli
iptalini Genel Müdürün onayına sunmak.
b) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa katılımcılarının, TEİAŞ ve Şirket bünyesinde işletilen piyasalarda faaliyet gösterebilmesi için kayıt
işlemlerini gerçekleştirmek, ilgili kayıt bilgilerini TEİAŞ ve BOTAŞ ile paylaşmak.
c) Piyasa katılımcıları tarafından sunulan teklifler doğrultusunda oluşan alış ve satış miktarları ile piyasa fiyatını ilan etmek.
ç) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasına ilişkin olarak ticaret sonuçları, ödeme bilgileri, teminat bilgileri ve ilgili diğer verileri ilgili piyasa katılımcısına bildirmek.
d ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413)Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasında gerçekleşen işlemlerde çıkabilecek itirazları inceleyerek sonuçlandırmak.
e) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasına ilişkin teminat hesaplamalarını gerçekleştirmek, piyasa katılımcılarının yatıracakları nakdi ve/veya gayri nakdi teminatları kabul
etmek.
f) Gerekmesi halinde teminat hesaplamasına yönelik yeni yöntemleri belirlemek ve teminatların sağlanmaması halinde gerekli önlemlerialmak.
g ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Görev alanına giren organize toptan elektrik piyasaları ile organize toptan doğal gaz satış piyasasına,
TEİAŞ tarafından piyasa işletim lisansı kapsamında işletilen organize toptan elektrik piyasalarına ve dengesizlik hesaplamalarına ilişkin mali uzlaştırma
işlemlerini gerçekleştirmek, tahakkuk ettirilecek alacak ve borç miktarlarını hesaplamak ve ilgilialacak-borç bildirimlerini hazırlamak.
ğ ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Uzlaştırma, teminat, ödeme ve tahsilat işlemlerinin gerçekleştirilmesine yönelik olarak, Borsa İstanbul
A.Ş., İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş., TEİAŞ, BOTAŞ ve ilgili diğer taraflarla gerekli iletişimisağlamak.
h) Piyasa katılımcılarına ilişkin olarak kamuoyuna açıklanması öngörülmeyen ticari bilgi niteliğini haiz her türlü bilgi ve verinin gizliliğini
sağlamak.
ı) Veri yayımlama faaliyetleri kapsamında; bağımsız, şeffaf ve taraflar arasında ayrım gözetmeme amacına yönelik olarak fiyat oluşumu ve
gerçekleşen işlemlere ilişkin istatistikleri yayımlamak.
i) Bakanlık ve Kurum tarafından talep edilen diğer raporları hazırlamak.
j) Kurumun belirlediği usul ve esaslar çerçevesinde piyasa işletim tarifelerini belirlemek üzere çalışmalar yürütmek ve Genel Müdüre sunmak.
k) Merkezî uzlaştırma kuruluşu tarafından piyasada faaliyet gösteren tüzel kişilere verilecek hizmetlerin karşılığında merkezî uzlaştırma
kuruluşuna ödenecek bedeli belirlemek.
l) (Değişik:RG-27/6/2015-29399) Piyasanın gelişimi doğrultusunda yeni organize toptan enerji piyasaları kurulmasına yönelik olarak diğer ilgili
Direktörlükler ile koordinasyon halinde çalışmalar yapmak,
m) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasının etkin gelişimini destekleyecek çözümlerin geliştirilmesi için diğer ilgili Direktörlüklere önerisunmak.
n) (Mülga:RG-27/6/2015-29399)
o) İşletilen piyasalara ilişkin olarak piyasa katılımcılarına etkin ve hızlı hizmet sağlamak üzere Çağrı Merkezi kurmak, Çağrı Merkezi üzerinden
yönlendiren soruları ilgili birimlerle koordinasyon halinde yanıtlamak, hata tespit edilmesi durumunda gidermek veya giderilmesi için ilgili birimlere
iletmek.
ö) Genel Müdür tarafından verilen, görev alanına giren diğer görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
Strateji Geliştirme Direktörlüğü
MADDE 17 –(Başlığı ile birlikte değişik:RG-27/6/2015-29399)
(1) Strateji Geliştirme Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Stratejik plan taslağını hazırlayarak Genel Müdüre sunmak,
b) Şirketin misyon, vizyon, strateji ve politikaları doğrultusunda aksiyon ve yatırım planlarını hazırlamak,
c) Şirketin performans ve kalite göstergelerini belirlemek; kurumsal performans ve kaliteyi izleyerek iyileştirilmesine ilişkin önerilerde bulunmak,
ç) Faaliyet konuları ile ilgili her türlü danışmanlık, eğitim, seminer ve kurs hizmetleri vermek; faaliyet konuları ile ilgili teşekküller ve kuruluşlar ile
işbirliği yapmak ve bunların faaliyetlerine iştirak etmek; enerji piyasası faaliyetlerine yönelik meslekieğitim kurumları kurulması ve işletilmesine yönelik
çalışmalara katkısağlamak,
d) Şirketin ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımınısağlamak; medya ile iletişimi gerçekleştirmek,
e) Şirketi ve faaliyetlerini ilgilendiren yürürlükteki mevzuatları ve bu mevzuatlar gereği oluşan yükümlülükleri yorumlamak ve diğer birimleri bu
konuda bilgilendirmek; mevzuat değişikliklerini ve değişiklik önerilerini takip ederek ilgili birimlerle koordinasyon halinde görüş bildirmek,
f) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) İlgili birimlerle işbirliği yaparak piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile
YEK-G sistemi ve organize YEK-G piyasasına ilişkin usul ve esaslar hazırlamak, güncellemek ve Genel Müdüre sunmak,
g) Şirkete ilişkin iç yönerge ve işleyiş prosedürlerinin taslaklarını hazırlamak, güncellemek ve Genel Müdüre sunmak,
ğ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasında, ticarete konu olacak yeni ürün geliştirme çalışmaları yürütmek,
h) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasanın gelişimi doğrultusunda yeni organize toptan enerji piyasaları kurulmasına yönelik olarak çalışmalar
yapmak, ilgili birimlerin görüşleri doğrultusunda, piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasının etkin gelişimini destekleyecek çözümler geliştirmek,
ı) Şirketin yabancı piyasa işletmecileriyle yapacağı işbirliklerine ilişkin çalışmaları yürütmek,
i) Bir ya da birden fazla enerji piyasası ile piyasa birleşmesine yönelik çalışmaları yürütmek,
j) Genel Müdür tarafından verilen, görev alanına giren diğer görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
Bilgi Teknolojileri Direktörlüğü
MADDE 17/A –(Ek:RG-27/6/2015-29399)
(1) Bilgi Teknolojileri Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketin bilgi teknolojileri stratejisini belirlemek ve uygulama geliştirme ve/veya satın alma projelerinin bilgi teknolojileri stratejisi doğrultusunda
gerçekleştirilmesinisağlamak,
b) Yönetilen sistemlerin erişilebilirliğini, sürekliliğini ve işler halde tutulmasını sağlamak; sistemlerin yedeklemesini, kapasite yönetimini,
performans takibini, optimizasyonunu, yama yönetimini, kimlik yönetimini,erişim ve yetkilendirmesinisağlamak,
c) Uygulama değişiklik ve güncellemelerinin sistemlerde kesintiye sebep olmayacak şekilde gerçekleştirilmesini sağlamak; kullanılan sistemlerin
güncel ve güvenli olmasını sağlamak, uygun olan teknolojik yeniliklerin geliştirilen yazılımlar üzerinde uygulanmasına yönelik öneri ve çalışmalarda
bulunmak,
ç) İhtiyaç duyulan teknolojik yenilikleri planlayarak gerçekleştirmek; yönetilen sistemlerdeki açıkları kapatacak ve işletim sorunlarını giderecek
yöntemleri uygulamak; ihtiyaç duyulan yazılım ve sistemlerin alımına yönelik teknik şartnameleri hazırlamak,
d) Şirketin veri tabanı yönetim sistemleri için kurulum, konfigürasyon, kapasite yönetimi, yama yönetimi, değişiklik yönetimi, işletim ve bakım,
güvenlik, sıcak/soğuk yedekleme ve geri dönüş gibi faaliyetleri planlamak, bu işlemlerin yapılabilmesi için gerekli prosedürleri ve uygulamaları
hazırlamak ve dokümante etmek,
e) Şirket bünyesinde yürütülen bilgi teknolojileri projelerinin program yönetimi ilkeleri çerçevesinde yönetimi ve koordinasyonunu sağlamak;
Şirketin bilgi teknolojileri alanında kalite politikalarını belirlemek, sistemlerin yönetiminin, yazılım geliştirme süreçlerinin ve tedarik edilen yazılım ve
donanımların kalite politikaları ile uyumlu olmasını sağlamak; Şirket bünyesinde yürütülen bilgi teknolojileri projelerine en uygun yazılım geliştirme
metodolojilerini belirlemek, uygulanmasınısağlamak,
f) Şirketin bilgi güvenliğine ait süreçleri belirlemek ve izlemek; bilgi güvenliği politikaları ve kontrollerini tesis etmek ve bunlara uyumu izlemek;
bilgisistemleri ve içerdiği verinin güvenliğini garantietmek amacı ile periyodik güvenlik denetim ve testlerini uygulamak,
g) Şirket bünyesinde bulunan bilgi teknolojileri varlıkları ve süreçleri için risk değerlendirmeleri yapmak ve tespit edilen riskler için önleyici
politikalar üretmek ve uygulamak,
ğ) (Değişik:RG-4/3/2021-31413) Piyasa işletim lisansında yer alan enerji piyasaları, diğer enerji piyasaları ile YEK-G sistemi ve organize
YEK-G piyasasına ilişkin yenilikler ile mevzuat değişikliklerini takip etmek, değişen gereksinimleri karşılayacak bilgi teknolojileri sistemlerini ve gerekli
donanımlarıedinmek, yazılımları geliştirmek ve/veya dış tedarikçi firmalardan satın almak ve mevcut sistemler ile entegrasyonunu sağlamak, kullanıcılar
için test sistemlerisunmak,
h) Enerji piyasalarının gelişimi doğrultusunda yeni organize toptan enerji piyasaları kurulmasına veya mevcut piyasaların geliştirilmesine olanak
sağlayacak bilgi teknolojileri alanındaki gelişmeleri takip etmek, ilgili birimler ile beraber çalışarak organize toptan enerji piyasalarının etkin gelişimini
destekleyecek çözüm ve öneriler geliştirmek,
ı) Genel Müdür tarafından verilen, görev alanına giren diğer görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
İç Kontrol ve Risk Yönetimi Direktörlüğü
MADDE 17/B – (Ek:RG-27/6/2015-29399)
(1) İç Kontrol ve Risk Yönetimi Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketin değerlerini ve etik kurallarını belirlemek ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,
b) Şirket faaliyetlerinin mevzuata ve Şirket iç düzenlemelerine uygun yürütülmesini izlemek üzere gerekli iç kontrol prosedürlerini oluşturmak ve
Yönetim Kurulunun onayına sunmak,
c) Mali raporların gerçeğe uygun, anlaşılır, şeffaf ve güvenilir olmasını teminen gerekli iç kontrol prosedürlerini oluşturmak ve Yönetim
Kurulunun onayına sunmak,
ç) Yönetim Kurulunca onaylanan iç kontrol prosedürlerine göre gerekli periyodik raporlamaları yapmak ve Yönetim Kuruluna sunmak,
d) Bağımsız dış denetim faaliyetlerini gözetmek ve bağımsız dış denetçiseçimi için gerekliçalışmaları yapmak,
e) İç denetim sonuçlarına ilişkin gerekliaksiyonların alınıp alınmadığına ilişkin raporlama yapmak ve Yönetim Kuruluna sunmak,
f) Şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşürebilecek sebeplerin erken teşhisi, tespit edilen risklerle ilgili gerekli önlemlerin alınması
ve riskin yönetilmesiamacıyla risk yönetim stratejileri ve politikalarını belirlemek ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,
g) Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen stratejiler ve politikalar çerçevesinde risk yönetim uygulama esaslarını belirlemek ve risk yönetim
mekanizmalarını kurmak,
ğ) Risk yönetim sistemini yılda en az bir kere gözden geçirmek,
h) Her iki ayda bir risk durumunu değerlendiren, varsa tehlikelere işaret eden ve çareleri gösteren bir risk raporu hazırlamak ve Yönetim
Kuruluna sunmak,
ı) Hazırlanan raporları Şirket yönetim kurulunda değerlendirildikten sonra Şirketin bağımsız dış denetçisine göndermek,
i) Faaliyetlerini, ilgisine göre Yönetim Kurulu bünyesinde oluşturulan Denetim ve Uyum Komitesi ile Riskin Erken Saptanması Komitelerine bağlı
ve bunlarla koordineli bir şekilde yürütmek,
j) Yönetim Kuruluna sunulması gereken öneri ve raporlamalar önce bu komitelerde görüşmek, daha sonra komite kararı ile birlikte Yönetim
Kuruluna arzetmek,
k) Denetim ve Uyum Komitesi ile Riskin Erken Saptanması Komitelerinin komite kararlarının yazılması ve muhafaza edilmesi ve buna benzer
sekreterya hizmetlerini yerine getirmek.
Finans ve Destek Hizmetleri Direktörlüğü
MADDE 18 – (1) Finans ve Destek Hizmetleri Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketin ihtiyacı olan haberleşme, temizlik, aydınlatma, ısıtma, yapım, bakım, onarım, ulaşım, güvenlik ve benzeri hizmetleri yürütmek veya
yürütülmesi için hizmet alımı gerçekleştirmek.
b) Satın alma, kiralama ve sigortalama işlerini gerçekleştirmek; mal ve hizmet satın alma ve kiralama süreci kapsamında şartnameleri
hazırlamak, ihaleleri gerçekleştirmek ve sözleşmelerisonuçlandırmak.
c) Genelevrak ve arşiv işlerini yürütmek; taşınır ve taşınmaz mallar ile hurda ve atıklarla ilgili işlemleri yapmak ve kayıtlarını tutmak.
ç) Sivilsavunma,afet ve acil durum ve seferberlik hizmetlerini planlamak ve gerçekleştirmek.
d) Her bütçe döneminde, diğer birimlerden alınan bütçe tahminlerini konsolide ederek Genel Müdüre sunmak üzere taslak bütçeyi hazırlamak.
e) Bütçe kapsamında Şirket hesabına giren ya da çıkan nakit akımını takip etmek; finansman ihtiyacını tespit etmek ve karşılamak; finansal
risklerin tespiti ve önlemleri ile ilgili Genel Müdüre görüş bildirmek.
f) Periyodik bütçe gerçekleşme raporları hazırlayarak Genel Müdüre ve Yönetim Kuruluna sunmak.
g) Dönemsel finansal tabloları hazırlamak ve raporlamak.
ğ) Şirketin muhasebe işlemlerinietkin ve verimli bir şekilde yürütmek üzere gereklimuhasebe sistemini kurmak.
h) Şirketin muhasebe işlemlerini yürütmek; muhasebe belgelerinin ve kayıtlarının arşivlerini tutmak.
ı) Yayımlanan uzlaştırma sonuçları doğrultusunda faturalama, tahsilat ve ödeme işlemlerini gerçekleştirmek.
i) Şirket içi personel ödemeleri, kurumlara yapılan yasal ödemeler ile Şirket dışına yapılacak diğer ödemeleri gerçekleştirmek; alacakların
takibi ve tahsilatınısağlamak.
j) (Mülga:RG-27/6/2015-29399)
k) Stratejik planda yer almak üzere insan kaynaklarıstratejisini belirlemek.
l) Şirkete yenialınacak çalışanlara yönelik işe alım faaliyetlerini yürütmek.
m) Şirket çalışanlarının özlük haklarıyla ilgili iş ve işlemleri yerine getirmek; özlük işlemleriyle ilgili olarak SGK, İŞKUR ve benzeri kurumlarla
gerekli iletişimisağlamak ve gerekli yasal bildirimleri yapmak.
n) Çalışanların işten ayrılma,atama, yer değiştirme, terfi,emeklilik, ödüllendirme ve disiplin işlemleriyle ilgili faaliyetleri gerçekleştirmek;
o) Çalışanların yıllık izin, mazeret ve hastalık izni taleplerini değerlendirmek ve takip etmek.
ö) Bireysel performans yönetim sistemini ve ilgili prosedürleri oluşturmak.
p) Çalışanların kariyer planlarını oluşturmak, gelişimlerini takip etmek, performans ve kariyer değerlendirmeleri ile ilgili işlemleri
gerçekleştirmek.
r) Çalışanların eğitim planlarını oluşturmak ve çalışanları bu planlar doğrultusunda yurt içi ve yurt dışı lisansüstü eğitim programları ile süreli
mesleki yurt dışı görevlere göndermek.
s) Çalışanlarımotive etmek ve çalışan memnuniyetiniartırmak üzere kültürel, sportif ve sosyaletkinlikler düzenlemek.
ş) Çalışanlara maaş, ek ödeme, fazla mesai gibi periyodik ödemeler ile harcırah ve tazminat gibi periyodik olmayan ödemelere ilişkin işlemleri
gerçekleştirmek ve bu ödemelerin yapılmasınısağlamak.
t) Her türlü yan hak ve yardımlara ilişkin işlemleri gerçekleştirmek.
u) İş emniyeti, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili gerekli önlemleri belirlemek ve uygulamaya alınmasınısağlamak.
ü) Genel Müdür tarafından verilen, görev alanına giren diğer görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
Piyasa Gözetim Direktörlüğü
MADDE 18/A – (Ek:RG-4/3/2021-31413)
(1) Piyasa Gözetim Direktörlüğü, Piyasa Gözetim Direktörü ve yeteri kadar personelden oluşur. Piyasa Gözetim Direktörü idarî bakımdan Genel
Müdüre, faaliyetleri bakımından Yönetim Kuruluna karşısorumludur.
(2) Piyasa Gözetim Direktörlüğü faaliyetlerini, Şirketten ve piyasa katılımcılarından bağımsız olarak ve gizlilik esasına göre yürütür. Yönetim
Kurulu, Direktörlüğün faaliyetlerini bağımsız olarak yürütebilmesi için gerekli idarî ve malî tedbirlerialır.
(3) Piyasa Gözetim Direktörlüğünün görev ve yetkilerişunlardır:
a) Şirketin eşit taraflar arasında ayrım gözetmeden fiyatların arz ve talep çerçevesinde oluşumunu temin etme görevi ve diğer ulusal veya
uluslararası piyasa gözetim usul ve uygulamaları doğrultusunda piyasa gözetim faaliyetlerini yürütmek.
b) Piyasa gözetim faaliyetlerinin etkin ve verimli şekilde gerçekleştirilmesini sağlamak üzere, insan müdahalesini en aza indirecek nitelikte
otomatize edilmiş piyasa gözetim sistemlerialınması veya geliştirilmesi yönündekiçalışmaları Yönetim Kuruluna sunmak.
c) Piyasa gözetim faaliyetlerisonucu elde edilen sonuçları Kuruma sunulmak üzere Yönetim Kurulu Başkanına raporlamak.
ç) Piyasa gözetiminde kullanılan sistemler tarafından piyasayı kötüye kullanım ihtimali ve/veya sonucu doğuran işlemlerin tespiti halinde ilgili
mevzuatta ve sözleşmelerde yer alan gerekli önlemleri almak ve denetlenmesi amacıyla bu işlemler ile ilgili ayrıntılı verileri en kısa sürede Kuruma
sunmak.
d) Piyasa katılımcılarına ilişkin ticari sır niteliğini haiz bilgileri içermeyen aylık piyasa gözetim faaliyet raporunu Kuruma sunulmak üzere Yönetim
Kuruluna sunmak.
e) Piyasa gözetim faaliyetleri neticesinde piyasa gelişimine katkısağlayacak konularda Yönetim Kuruluna önerilerde bulunmak.
f) Piyasa gözetim sistemlerinin güvenirliğini, performansını, raporlama kapasitesini ve esnekliğini değerlendirmek, buna ilişkin Yönetim Kuruluna
raporlar sunmak.
g) Kamuoyu ile bilgi paylaşımı konusunda çalışmalar yürütmek, yayımlanacak bilgiler hakkında Yönetim Kuruluna öneriler sunmak.
Hukuk Müşavirliği
MADDE 19 – (1) Hukuk Müşavirliği faaliyetlerini doğrudan Genel Müdüre bağlı olarak yürütür.
(2) Hukuk Müşavirliğinin görevleri ve yetkilerişunlardır:
a) Yönetim Kurulu, Genel Müdür ve hizmet birimlerine hukuki danışmanlık yapmak.
b) Şirketin görevlerine ilişkin hukuki konularda, adli ve idari yargı mercileri, hakemler, icra daireleri, komisyonlar ve ilgili kamu kurum ve
kuruluşları ile milletlerarası tahkim mahkemeleri nezdinde Şirketi temsiletmek.
c) Şirketin taraf olduğu her türlü dava, icra ve uyuşmazlığı takip etmek, çözümlenmesi amacıyla Şirketi temsil etmek ve ilgilileri bilgilendirmek,
gerektiğinde hukuki işlemlerin başlatılmasına ilişkin işlemleri yürütmek.
ç) İlgili taraflardan gönderilen her türlü mevzuat, sözleşme, önerge, taahhütname ve tasarı hakkında görüş bildirmek.
d) (Mülga:RG-27/6/2015-29399)
e) Şirketin menfaatleri için alınması gereken hukuki tedbirler hakkında Yönetim Kurulu ve Genel Müdürü bilgilendirmek ve bu tedbirleri
uygulamaya koymak.
f) Genel Müdür tarafından verilen, görev alanına giren diğer görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
ALTINCI BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Sırsaklama yükümlülüğü
MADDE 20 -(1) Yönetim Kurulu üyeleri Piyasa Katılımcılarına ilişkin ilgili mevzuatta belirlenen ticari sır niteliğini haiz bilgileri kendi veya
başkası lehine veya aleyhine kullanamaz.
(2) Şirket çalışanları, sıfat ve görevleri dolayısıyla öğrendikleri; Şirket ve Şirketle ilişkisi olan ortaklık, kurum ve diğer her türlü gerçek ve tüzel
kişilere ait sırların gizliliğine uymak ve sırları mevzuatla görevli ve yetkili kılınmış kişi ve mercilerden başkasına herhangi bir suretle açıklamamak,
kendilerinin veya üçüncü kişilerin yararına ve zararına kullanmamakla yükümlüdürler. Bu yükümlülük, çalışanların Şirketteki görevlerinden
ayrılmalarından sonra da devam eder.
Yönetmelikte yer almayan hususlar
MADDE 21 -(1) Şirket yönetimine ilişkin bu yönetmelikte yer almayan veya açıklık bulunmayan konularda karar vermeye, düzenlemeler
yapmaya ve uygulamaya koymaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kurum Başkanı yürütür.

KAYNAKÇA: https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=20643&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5

Close Search Window
Close